keskiviikko 19. helmikuuta 2014

SOSTAC-markkinointisuunnitelma

Mitä SOSTAC tarkoittaa?

Sostac-mallin kehittänyt P.R. Smith 1990-luvun alussa, joka antaa käytännöllisen ja yleispätevän mallin markkinointisuunnitelman laatimiseen. Sostac- mallin avulla markkinointisuunnitelmassa päästään lähemmäksi käytäntöä. Sostac mallia voidaan käyttää esimerkiksi markkinointiviestinnänsuunnitelmissa, sosiaalisen median markkinoinnissa.  

Sostac koostuu kuudesta eri vaiheesta, joka kokonaisuudessa auttaa meitä ymmärtämään ja miettimään konkreettisia toimenpiteitä, miten yrityksen markkinointia kehitettäisiin. Tämän mallin lisäksi Smith painottaa 3M sanaa (men, money ja minutes), joilla tehostetaan markkinointia. Men: tarkoittaa henkilöstöä, Money: budjetit ja Minutes: aikataulut, deadlinet.

S= Situation, missä tilanteessa olemme nyt?
O= Objectives, missä haluaisimme olla?
S= Strategy, mitä saavutamme?
T= Tactics, miten toimimme käytännössä?
A= Action, toiminta?
C= Control, kuinka varmistamme, että olemme perillä?

 
Tässä lyhyt video markkinointisuunnitelman tekemisestä.
 
 


Lähde: Smith P. Stategic Marketing Communications. 1999, P.R. Smith youtube video


Markkinointi ennen ja jälkeen internetin


Sostac-malli on hyvä pohja markkinointisuunnitelman luomiseen ja jo ennen internetin sähköistä maailmaan sostac malli on varmasti ollut hyödyllinen keino päästä markkinoinnissa eteenpäin. Tämä pohja pätee myös internetin maailmassa.

Situation
Ensin pitää selvittää missä mennään, joka voidaan tehdä muun muassa swot-analyysin avulla. Tämän avulla saadaan pohjaa, miten markkinointia pitää kehittää ja mihin suuntaan. Ennen oli varmasti helpompi määritellä nykytilanne, koska markkinointikanavat ja tapahtumat eivät niin nopeasti kehittyneet. Internetin myötä yrityksien pitää olla kokoajan "ajanhermolla" ja nykytilanne muuttuu nopeasti.

Objectives, yrityksen visio ja missio
Smith puhui youtube videossa viisi s-sanaa: sell, serve, sizzle, speak ja save, jotka tulisi huomioida yrityksen markkinointitavoitteissa. Sell:sales and market share, serve: costumer service, sizzle: stickiness and wow factor, speak: dialogue and trialogue and save:quantified efficiency gains.
Pohtiessani näitä viittä sanaa, mietin niiden vaikutusta ennen ja jälkeen internet aikakauden. Ennen internettiä tehtiin, pystyttiin tekemään pidemmälle markkinointisuunnitelmaa, mutta internetin tultua tiedot, taidot ja asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet. Kuitenkin internet kautta pystyy paremmin suuntaamaan samanaikaisesti moneen eri asiakassegmenttiin. Tavoitteet kannattaa olla konkreettisia ja tietysti mihin  nykytila-analyysin avulla voidaan/ pystytään saavuttamaan.

 

Strategy
Se kummallinen sanahirviö, jota tällä hetkellä näkee jokapuolella.  Kun ollaan saavutettu yrityksen visio, missio ja tavoitteet, mihin päin halutaan kehittää ja suunnatta toimintamme. Kun yritys on ottanut jonkun tietyn linjan, mihin asioihin halutaan panostaa ja missä halutaan olla esim. viiden vuoden päästä. Tähän tarvitaan suunnittelua ja strategiaa, jossa pohditaan millä työkaluilla yritys pääsee tavoitteisiinsa, asiakassegementointi on tärkeää ja markkinoinnin kohdentaminen.

Mielestäni tämä on hyvin tärkeä osa yrityksen markkinointisuunnitelmassa, että osataan löytää oikea suunta missä ja miten markkinoidaan. Internetin myötä markkinointikeinoja on tullut enemmän ja esimerkiksi tuotteen kohdentaminen tiettyyn asiakassegmenttiin onnistuu verkon kautta helposti ja mahdollisuuksia on enemmän. Ennen internettiä markkinoinnissa kanavia  ja työkaluja oli vähemmän ja suurin osa niistä oli maksullisia.  Internetissä on paljon ilmaisia työkaluja, joita voi hyödyntää oman yrityksen markkinoinnissa.

Tactics and action
Markkinointi mix on tuttu jo ennen internettiä, jota on hyödynnetty markkinoinnin keinojen tehostamiseksi. Internet antaa enemmän mahdollisuuksia markkinoinnin tehostamisessa ja pystytään tarkemmin kohdentamaan markkinointi. Uusien ja ilmaisten työkalujen avulla yritykset pystyvät tarkemmin kohdistamaan markkinoinnin ja katsoa mitkä keinot toimii ja mitkä ei. Internet tietoja voi päivittää missä vain, milloin vain. Eikä ole sidoksissa paikkaan tai aikaan. Ennen internettiä työkalut olivat sidoksissa aikaan, paikkaan.  

Action -> tärkein vaihe, jotta saadaan asiakkaat kiinnostumaan tuotteista/palveluista. Kysymys kuuluukin, kuka tekee ja mitä. Internet antaa hyvät työkalut, mutta lopulta kaikki on kiinni henkilöstön motivaatiosta ja panostuksesta.  Ilman toimintaa , ei kauppaa.


Control
Ennen internettiä yrityksen markkinoinnin seuraaminen ja mittaaminen oli haasteellisempaa. Uskon, että ennen oli hankalampi saada tarkkoja tuloksia, mitä pitäisi markkinoinnissa kehittää. Internetin kautta tällä hetkellä pystytään keräämään paljon tietoa ja seuraamaan, miten kehittää markkinointia ja kohdistaa sitä oikeisiin markkinointikanaviin. Painotan tässä asiakaspalautteen tärkeyttä, jotta osataan katsoa asiakkaan näkökulmasta asiaa. Kuitenkin internetin myötä yrityksillä on tullut myös haasteita pysyä mukana kaikessa, koska sähköinen maailma elää omaa elämäänsä, jossa jo päivän sisällä tapahtuu muutoksia.

 

 

 

 

 



2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus, miksihän niin harva matkailuyritys Suomessa jättää koko markinointisuunnitelman tekemättä?

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista