Miksi valitsin?
Valitsin Affiliate-markkinoinnin, koska tämä oli itselle vieras markkinointikanava ja halusin perehtyä asiaan enemmän. Poimin ensin tietoa hakukoneoptimoinnin kautta, jonka avulla löysin erilaisia linkkejä Affiliate-markkinoinnista. Tässä ensin lyhyesti poimittu, mitä Affiliate-markkinoinnilla tarkoitetaan.Affliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi
Kumppanuusmarkkinointi koostuu kolmesta kokonaisuudesta: yritys (eli myyjä), kumppani ( esim. blogin kirjoittaja tai hintavertailusivusto esim. vertaa.fi) ja asiakas. Tästä kolminaisuudesta muodostuu kumppanuusmarkkinoinnin periaate. Avataan vielä lyhyesti, mitä tämä käytännössä tarkoittaa. Asiakas etsii tietoa internetistä ja löytää mielenkiintoisen blogisivuston, jossa on juuri sitä tietoa mitä hän etsi. Blogissa kirjoittaja on laittanut tekstin lisäksi kuvia ja linkkejä. Asiakas klikkaa yhtä linkkiä, joka johtaa yrityksen eli myyjän internetsivuille. Näistä jokaisesta klikkauksesta yritys (myyjä) kompensoi blogin kirjoittajaa ja maksaa hänelle joko joka kävijästä (CPC) tai jokaisesta asiakkaan tekemästä toiminnosta (CPA). Näin ollen blogin kirjoittaja ja yritys tekevät yhdessä kumppanuusmarkkinointia. Kumppanuusmarkkinointi on hyvin tehokasta mainontaa, josta hyötyvät kaikki osapuolet.Lähteet: Markku Ossi- Affiliate-markkinointi & hakukoneoptimointi, CJ Affiliate by Conversant
Kerrataan vielä 6-vuotiaalle esimerkkiä käyttäen, mitä kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa tarinan muodossa.
Olipa kerran...
Tarinan päähenkilöt:
6-vuotias Mikko poika: asiakas
herra Tossavainen: lelukaupan myyjä
Niko:Mikon ystävä (kumppani)
Mikko haluaa uuden leikkiauton, punaisen paloauton. Kuitenkaan hän ei tiedä mistä sellaisen löytäisi. Mikon kaveri Niko tietää paljon leikkiautoista, joten Mikko ottaa Nikoon yhteyttä. Niko suosittelee Mikolle herra Tossavaisen lelukauppaa ja sanoo, että siellä on hyvä valikoima erilaisia autoja. Mikko menee käymään lelukaupassa ja löytää itsellensä hienon paloauton. Suositeltuaan herra Tossavaisen lelukauppaa, Niko saa palkkioksi jäätelön lelukaupan myyjältä. Kaikki ovat tyytyväisiä. Mikko sai itselleen uuden paloauton, Niko sai jäätelön ja herra Tossavainen sai uuden asiakkaan ja rahaa. Tässä lyhyesti, mitä kumppanuusmarkkinointi tarkoittaa.
Hyvin kiteytetty - jäätelö toimii takuuvarmasti suosittelupalkkiona!
VastaaPoistaKiitos. Mietin, miten 6-vuotias voisi ymmärtää mitä kumppanuusmarkkinointi on. Mieleeni juolahti tehdään se tarinan muodossa.
VastaaPoistaToimiva "opastus".
VastaaPoistaMillä työkalulla olet muuten tuon kuvan tehnyt?
Työkaluina käytin vain wordiä ja paint-ohjelmaa.
PoistaNo johan kiteytit! Mulla kun ei ole lapsia, niin en osannut ihan noin selkokielisesti affiliate-markkinointia selittää!! Hyvä, Erika!
VastaaPoistaHyvä rakenne, ensin selvitetään itselle ja sitten muille. Kiitos kuvasta!
VastaaPoistaYritin itsekin selittää asiaa kuusivuotiaalle, mutta selvästikin en ymmärtänyt asian ydintä eli olisi pitänyt ajatella asiaa kuuntelijan näkökulmasta eli juuri kuten sen olet tehnyt. Kiitos muistutuksesta!
VastaaPoista