Miten kehittää Kisakallion hakukoneoptimointia?
Aloin hakemaan hakukone Googlen avulla, miten Kisakallion urheiluopisto on näkyvillä hakukoneoptimoinnissa. Ennen kuin päästään suoraan asiaan ja kehittämisehdotuksiin, niin perehdytään ensin lyhyesti Kisakallion urheiluopiston palvelutarjontaan.Mikä Kisakallio?
Kisakallion urheiluopisto on koulutus-, valmennus- ja vapaa-ajankeskus, joka sijaitsee Lohjalla.Kisakallion urheiluopisto tarjoaa muun muassa liikunnanalan koulutusta, urheilu- ja valmennuspalveluita, lapsille/aikuisille/perheille erilaisia leirejä ja kokouspalveluita. Lyhyesti voisi sanoa, että kattavasti jokaiselle jotakin. Jos haluatte tietää lisää Kisakallion toiminnasta ja palvelutarjonnasta klikkaa seuraavaa linkkiä Kisakallion urheiluopisto.
Hakukoneoptimointi
Ensimmäisenä "googlasin" yrityksen nimellä " Kisakallion urheiluopisto" ja tässä alla järjestys ensimmäisen sivun linkeistä:
![]() |
Kuva by Erika |
2) Kisakallion facebook-sivut
3) Kisakallion urheiluopisto, wikipedia
4) Kisakallion urheiluopisto, Trivago
5) Kisakallion urheiluopisto, fonecta
6)Kunnon blogi, Kisakallion urheiluopisto, ellit.fi
7) Kisakallion urheiluopisto, Suomen voimisteluliitto
Tämän pohjalta aloin tekemään kohdistetumpaa hakua yrityksen palvelutarjonnan pohjalta.
Alla on seuraavaksi hakusanat, joita käytin hakukoneoptimoinnissa.
Hakusanat
1) Urheiluopistot: Kisakallion yksi artikkeli "urheiluopistot terveysliikuntahyökkäykseen" on hakukoneoptimoinnissa toisena. Kuitenkin Kisakallion etusivu ei tule ollenkaan ensimmäisessä hakusivussa näkyviin.2) Urheiluleirit: ei yhtään tulosta ensimmäisellä sivulla
3) Tarkennettu hakua valmennusleirit: hakutulos viides ensimmäisellä sivulla
4) Liikunta ja kokous, ei yhtään linkkiä Kisakallion palveluihin. Varalan urheiluopisto tuli hyvin näkyviin tällä hakusanalla.
5) Liikunta ja kokous Lohja, ensimmäisen hakukonesivun kaksi viimeistä linkkiä johtivat Kisakallion internetsivuille.
6) Kokousta ja sporttia, hakukoneen kuusi ensimmäistä linkkiä johtaa Kisakallion sivuille.
7) Leirikoulut, hakukoneen ensimmäisen sivun kuudes tulos linkki Kisakallion sivuille.
8) Liikuntatilat Lohja, hakukoneen ensimmäisen sivun kuudes tulos linkki Kisakallion sivuille.
Näiden kahdeksan ylläolevan hakusanojen pohjalta huomasin, että Kisakallio ei ollut yhdessäkään hakutuloksessa ensimmäisenä ja joidenkin hakusanojen tuloksissa ei näkynyt ollenkaan Kisakalliota. Paras näkyvyys oli, kun haki Kisakallion internetsivujen otsikoilla esim. lasten kurssit, kokousta ja sporttia. Seuraavassa kappaleessa olen tehnyt omat johtopäätökset hakukoneoptimoinnin kehittämiskohteista.
Kehittäminen
Hakukone vastauksien perusteella nostin seuraavat asiat, joiden avulla hakukoneoptimointia saataisiin parannettua.1) Avainsanojen kehittäminen
- Kisakallion omille internetsivuille pitäisi enemmän linkittää teksteihin helppoja avainsanoja esimerkiksi kokoustilat, Lohja, liikunta, kokouspaketti jne..
2) hakusanojen tiheys ja linkkien otsikointi (title tag)
- Helpot hakusanat, joita toistetaan internetsivujen teksteissä
- esim. Tule liikkumaan Kisakallioon, Kisakallio tarjoaa monipuoliset liikuntatilat eri urheiluseuroille. Ota seurasi mukaan ja tule urheiluleirille Kisakallioon.
- esim. Kisakallio sijaitsee Lohjalla, joka tarjoaa kokoustilat Lohjanjärven rannalla. Kokoustilat pystytään muuntamaan myös erilaisiksi juhlatiloiksi.
- Kisakallio tarjoaa monenlaisia kokouspaketteja muun muassa päiväkokouksia, kunnon kokouksia Lohjalla
- Title tag: artikkelia kuvaava otsikko
3) Sivujen kuvatekstit
- Kuva niitä kuvaavilla teksteillä esim. kokoustilat Lohja, juhlapaikka, liikuntatilat
4) Ilmaisten linkityspalveluiden hyödyntäminen
- Ilmaisia linkityspalveluita esim. makupalat.fi ja Yahoo site explorer sivustot
5) Seuranta ja mittaaminen
- Käyttäkää esimerkiksi google analytics ohjelmaa hyödyksi tarkistellessa, millä hakusanoilla ja minkä linkkien kautta käivjä tulee sivuillesi. Näin saat pohjatietoa, missä yrityksen kannattaa panostaa.
6) Kilpailijoiden hakukoneoptimointi
- Kannattaa myös katsoa ja vertailla kilpailijoiden hakukone linkitystä esimerkiksi google hakukoneella. Sieltä voi nousta itselle uusia ideoita hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.
Konversion kasvattaminen
Hakukoneoptimoinnin lisäksi otin vielä pari asiaa Kisakallion internetsivuilta, miten sivujen konversiota voisi nostaa.Kisakallion sivuilla on paljon tekstiä ja etusivu kaipaisi enemmän WoW factoria, millä saataisiin asiakas huokuteltua ja pysymään sivuilla kauemmin.Kuitenkaan itse en tiedä, mitkä ovat tarkat luvut sivujen keston määrässä tai sivulta poistumisprosentti. Nämä ovat vain minun omia päätelmiä, joita kannattaisi kehittää.
Tässä muutamia kehittämisideoita, sivuston konversiota parantamaan.
1) Tehdä aloitussivu asiakkaalle huokuttelevaksi, käyttää landing page taktiikkaa, esimerkiksi kampanjoista.
2) Mobiilisovellus kaipaa päivitystä. Mobiilisovelluksessa pystyt jättämään tarjouksen, mutta jos haluat katsoa Kisakallion kotisivuja, ne eivät aukea hyvin.
3) Yhteistiedot näkyvämmälle paikalle, ei sivujen alareunaan. Jos myyjä haluaa, että enemmin sähköpostilla otetaan yhteyttä, laitetaan se suuremmalla tekstillä tai jos puhelimella niin toistepäin.
4) Kielisivuille enemmän kuvia (kokous ja sporttia). Huomasin, esimerkiksi ruotsinkielisillä sivuilla ei ole kuin yksi kuva etusivulla.
5) Jos haluat, että kävijä kiinnostuu ja haluaa olla yhteydessä tai tehdä tarjouspyynnön. Laita ne kaikki näkyvälle paikalle ja isommalla. Tarjouspyyntö Tässä voisi ottaa mallia amerikkalaisten taidoista.
Moikka Erika,
VastaaPoistaMonipuolisesti ja kuvaavasti kirjoitettu teksti hakukoneoptimoinnista ja konversion kasvattamisesta! Antaa selkeän kuvan asiasta! Hyvin analysoitu avainsanat hakukoneoptimointia varten, käytitkö Google Keyword Toolia avainsanojen muodostamisessa?
En käyttänyt. Mietin vaan itse "maalikkona", millä hakusanoilla voisi hakea tietoa.
VastaaPoistaHyvä ansku, juuri tuota itsekin olin ehdottamassa. Sillä, kuten muistatte niin itse hakiessa saa personoidut tulokset. Silti hyviä löydöksiä. Onhan laitettu käytäntöön?
VastaaPoista