Analytics raportti
Lähde: erikoistusmisopinnot2014Raportissa on yhden kuukauden kävijätiedot ja olen nostanut siitä kolme asiaa esille, joita pitäisi kehittää: Hakukoneoptimointi/linkitys, poistumisprosentin laskeminen ja käynnin keston nostaminen.
1. Hakukoneoptimointi, linkitys
Suurin osa uusista kävijöistä tuli orgaanisen haun avulla sivulle, joten hakukoneoptimointia voisi tehostaa hakusanoilla ja analysoida vielä tarkemmin, millä hakusanoilla kävijät löysivät sivustolle. Raportista ei selviä, mitä hakusanoja on käyttetty.Kehittämisehdotus
1. Hakusanojen linkitys sivujen lauseisiin/artikkeileihin ja kuvateksteihin/kuviin
2. Otsikoiden (title tag) tehostaminen-> huokuttelevat otsikot
2. Sivun poistumisprosentin pienentäminen
Faktat: poistumisprosentitOrganic search , 78,04%
Direct, 78,11%
Referral, 69,87%
Social, 60,27%
Other, 78,26%
Email, 50%
Kehittämisehdotus 1
Orgaanisen haun avulla suurin osa kävijöistä löysi sivustolla, mutta kuitenkin poistumisprosentti oli suuri. Näin ollen pitäisi miettiä, miten saataisiin poistumisprosenttia laskettua. Ensimmäisenä kehittämisehdotuksena tuli mieleen, että etusivulle (johon orgaanisen hauan tulos ohjaa kävijän) laitetaan linkki (display markkinointi), "osta heti! Vain muutama jäljellä, saat 10% alennuksen". Tärkeässä roolissa tässä on visuaalisesti huokutteleva sivu ja linkkien avulla saataisiin kävijä kiinnostumaan muustakin kuin etusivusta.
Lyhyesti pääpointit:
1. Visuaalisesti huokutteleva etusivu
2. Linkitys
Toisena kehittämisehdotuksena voisi miettiä "landing page" markkinointitapaa. Esimerkiksi, kun kävijää klikkaa orgaanisessa hauassa linkkiä, siirtyy se suoraan "landing page"-sivulle, joka on esimerkiksi arvonta tai kilpailu, johon pitää yhteystiedot jättää. Näin saataisiin poistumisprosenttia laskettua.
Kehittämisehdotus 2
Faktatietojen perusteella poistumisprosentti oli pienin email-kanavassa, joten voisi miettiä vaikka kohdemarkkinointia sähköpostitse esim. uutiskirje, jossa linkki ja henkilökohtainen tarjous palveluista. Kuitenkin tämän raportin mukaan vain 6 henkilöä oli käyttänyt email- kanavaa, joka on prosentuaalisesti pieni kohderyhmä. Kuitenkin kannattaa hyödyntää.
3. Käynnin keskimääräisen keston nostaminen
Kävijäraportissa sivujen sivun keskimääräinen käynnin kesto oli 1 min 22 sekuntia, aika alhainen. Oikeastaan voisi sanoa, että tämä kulkee melkein käsi kädessä sivun poistumisprosentin kanssa. Jos saadaan sivun poistumisprosenttia laskettua, saadaan samalla kasvatettu käynnin keskimääräistä kestoa.Kehittämisehdotus
Apuna käytettäisiin display- ja ländärimarkkinointi, joita käytettiin myös poistumisprosentin laskemiseksi. Tämän lisäksi sivujen tarjontaan voisi laittaa enemmän alasivuja ja linkkejä sivun muihin palveluihin. Tämän kehittämisehdotuksen tarkoitus on saada kävijä kiinnostumaan muustakin kuin etusivusta ja kasvattaa käynnin kestoa.
Oikeat asiat poimittu. Tarkkuutta hieman termeissä eli esim. "Otsikoiden (title tag) tehostaminen-> huokuttelevat otsikot" onko tässä mennyt Metatietojen title-tag ja itse tekstin otsikot sekaisin?
VastaaPoista