keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Kävele sydämen puolesta, kävellään yhdessä maailman ympäri!


Katsoin eilen televisiota ja mainoksena tuli " kävele sydämen puolesta", en voinut olla millään huomaamatta kampanjamainosta.  En halunnut valita perinteistä matkatarjoukset kampanjaa, joten ajattelin ottaa erilaisen kampanjan. Tämä kampanja jotenki iski minuun, koska tässä on tarkoituksena kerätä rahaa hyvän asian puolesta.

Kampanjan kuvaus

Kampanjassa yhteistyötä tekevät  klubi-klubben- yhdistys ja Becel. Becel lahjoittaa joka kävellystä kilometristä 10 senttiä Woman in Red:lle.  Woman in Red on Ruotsin, 1,6 miljoner klubben-yhdistyksen kampanja, jossa symbolina toimii punainen korkokenkä. Woman in Red  lahjoittaa rahat naisten sydänterveyden tutkimukseen. Kampamjan slogani on "kävellään maailman ympäri yhdessä".

Kampanja aloitettiin Suomessa  12.helmikuuta vuonna 2013 ja viime vuonna saatiin kerättyä yhteensä 238 037 kilometriä ja lahjoitusumma oli 23 832€.

Miten voi osallistua?

Kampanjaan voi osallistua miten vaan liikkumalla ja käyttäen esimerkiksi askelmittaria, muuta laskuria tai tuttua lenkkireittiä, jonka kilometrimäärän tietää. Nämä liikutut kilometrit laitetaan kampanjan Facebook sivun yhteiseen kilometrilaskuriin. Sinun ei tarvitse olla facebookin käyttäjä, vaan voit ilman rekisteröintiä myös laittaa omat kilometrisi kilometrilaskuriin. Facebook sivuilta pystyt seuraamaan kampanjan edistystä, kuvia tai kertomaan oman sydäntarinan. Kampanjan edistyksessä on kuva maapallosta, jossa näkee kuinka pitkälle on tällä hetkellä kävelty ja top-listat henkilöiden kilometrimääristä. Keskiviikkona 19.2. , kun katsoin oli kävelty Puolaan asti.

Kampanja on myös hyödyntänyt älypuhelimien maailmaa. IPhone ja android  puhelimeen pystyy lataamaan ilmaisen "kävele sydämen puolesta" sovelluksen, joka automaattisesti laskee kilometrit facebookin  kilometrilaskuriin.

Kampanjan tavoite ja kohderyhmä

Kampanjan tavoite on saada ihmiset tietämään enemmän sydän-ja verisuonitautien riskeistä ja saada ihmiset innostumaan liikkumisesta ja omasta terveydestä.  Nykypäivänä sydän-ja verisuonitaudit ovat Suomessa yleisin kuolinsyy.  Kampanjan tarkoitus on  kannustaa suomalaisia liikkumaan hyvän asian puolesta, josta on myös itselle hyötyä.

Kampanjan kohderyhmä on kaikenikäiset vauvasta vaariin, jotka ovat vähänkin kiinnostuneet liikkumaan. Kuitenkin tämä poissulkee henkilöt, joilla ei ole internetpalvelua, koska kampanja on facebook-sivuilla.

 

Kampanjan onnistuminen

Tällä hetkellä kampanjan Facebook sivuilla on yhteensä yli 16 000 tykkääjää ja 600 puhuu kampanjasta. Viime vuonna kampanja keräsi yli 20 000€ naisten sydäntautien hyväksi, joka on mielestä hyvä aloitussumma uudelle kampanjalle.

Kampanjassa itse pidin siitä, että on otettu liikkuminen osaksi kampanjaa, josta on hyötyä myös itselle ja muille. Tämä aina innostaa minua. Facebook sivuilla itse pidin eniten maapallo kuvasta, josta pystytään näkemään miten pitkälle ollaan päästy.  Se oli mielestäni mahtava idea.

Miten mitataan onnistunutta kampanjaa?

Kampanjassa suuressa vaikutuksessa on markkinointikanava Facebook,  jossa kampanja on kokonaisuudessaan. Näin ollen uskon, että kampanjassa hyödynnetään Facebook tietoja muun muassa tykkääjien määrää, kävijöiden määrää ja kuinka moni on laittanut omat liikutut kilometrit kampanjan Facebook sovellukseen.  Uskon myös, että kampanjan tekijät seuraavat minkä linkkien kautta ihmiset tulevat Facebook sivuille.

Kampanjan  kehittäminen

Kampanjassa itse vielä kehittäisin markkinointikanavia, jotta saataisiin näkyvyyttä lisää. Itse en ollut aikaisemmin kuullut koko kampanjasta ennen kuin näin mainoksen. Mainoskampanjassa kehotettiin ihmisiä menemään "kävele sydämeni puolesta" internetsivuille ja lähteä liikkumaan. Internetsivuilta huomasin, että kampanja on vain mukana facebook-sivuilla, joten sosiaalista mediaa voisi vielä laajentaa esimerkiksi twitteriin. Muuten pidin kampanjan ideasta, jonka vuoksi tämän valitsin.

Kampanja hyödyntää jo iPhonen ja android älypuhelimiin mobiilisovellusta, mutta sovelluksen voisi miettiä myös Windows (nokian lumia) älypuhelimiin.

Kampanjaa voisi vielä kehittää  hakukoneoptimoinnin kautta ja käyttää ilmaisia seuranta- ja mittausohjelmia esim. google analytics. Näin saataisiin pohjatietoa, mihin asioihin kannattaa jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.

3 kommenttia:

  1. Itse olen myös nähnyt lampanjan mainoksen. Minusta kampanja sopii ja tukee erinomaisesti tuotetta.

    VastaaPoista
  2. En ole tällaista kampanjaa huomannut, vaikka seuraan mediaa ja lehtiä.. Olen samaa mieltä kehittämisehdotuksesi kanssa, että näkyvyyttä ja kanavia voisi lisätä. Todella kiva idea kampanjalle!

    VastaaPoista
  3. Hyviä kehitysehdotuksia. Telkkuhan on parhaimmillaan tehokas kanava, mutta melko kallis.

    Mainostoimistothan elävät myös mediamaksuista, jonka tähden he aina silloin tällöin sortuvat suosittamaan kalliita medioita.

    VastaaPoista